تبلیغات
از شیر مرغ تاجون ادمی زاد - اهمیت لبنیات
 
از شیر مرغ تاجون ادمی زاد
ما میتوانیم
                                                        
درباره وبلاگ

باسلام
این وبسایت در جهت اموزش زیست یاری رسان شماست
و متعلق به گروه 1 ، مدرسه سیناییان ، کلاس 3/1 می باشد
دیگر لینک های ورود : zisttak.tk
مدیر وبلاگ : طه باغبانی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 24 اسفند 1391 :: نویسنده : امیر محمد گل
ادامه مطلب........



گروه شیر و لبنیات و اهمیت این گروه دریک برنامه غذایی سالم

 









این گروه شامل فرآورده های لبنی مانند شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی می شود.

 هر واحد از این گروه برابر است با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا 45 گرم پنیر و نصف لیوان بستنی

 مقدار مصرف توصیه شده:

برای افراد بزرگسال سالم مصرف روزانه 3-2 توصیه می‌شود. این گروه برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و رشد و سلامت پوست لازم است.

زنان باردار و شیرده می بایستی حداقل روزانه 3 سروینگ از این گروه مصرف کنند.

 مزایای سلامتی و مواد مغذی:

مزایای سلامتی:

- رژیم غذایی غنی از شیر و فرآورده های لبنی به ساخته شدن و حفظ توده استخوانی در سراسر دوره زندگی كمك می‌كند. بنابراین خطر پوكی استخوان  در سنین سالمندی و یائسگی را كاهش می دهد.

- دریافت فرآورده‌های لبنی خصوصاً برای سلامتی استخوانها در دوران كودكی و نوجوانی زمانیكه توده استخوانی درحال ساخته شدن است، بسیار اهمیت دارد.

-افرادیكه رژیم غذایی  غنی از شیر و مواد لبنی دارند، خطر كاهش تودة استخوانی دردورة زندگیشان كاهش می‌یابد. لبنیات دارای ریزمغذی های مهمی  مانند  كلسیم، پتاسیم، ویتامین D و پروتئین هستند که در حفظ عملکرد طبیعی بدن و سلامت بسیار اهمیت دارند.

- رژیم غذایی محتوی مواد لبنی، كیفیت تغذیه‌ای بالاتری دارد.

مواد مغذی:

- كلسیم برای ساخته شدن استخوانها ودندانها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای حفظ توده استخوانی لازم است. محصولات لبنی از منابع اصلی كلسیم در رژیم غذایی می‌باشند. رژیم غذایی كه سه لیوان شیر یا مقدار برابری از فرآورده های لبنی را در هر روز تأمین می‌كند، می‌تواند توده استخوانی را بهبود بخشد.

- رژیم غذایی غنی از پتاسیم ممكن است فشار خون را در حد سالمی نگه دارد. فرآورده‌های لبنی خصوصاً ماست وشیر تأمین كننده پتاسیم هستند.

- عملكرد ویتامین D در بدن حفظ مقدار مناسبی از كلسیم و فسفر، ودر نتیجه كمك كننده برای ساخته شدن وحفظ استخوانها می‌باشد. شیر غنی شده باویتامین D منبع خوبی از این ماده مغذی است. ازدیگر منابع غذایی این ویتامین، ماست غنی شده با ویتامین D و غلات صبحانه آمادة غنی شده با ویتامین D می‌باشند.

 چرا لبنیات کم چرب را انتخاب کنیم؟

 انتخاب لبنیات پر چرب  كه دارای  چربی اشباع  وكلسترول بالایی هستند  می‌تواند مشکل ساز باشد.

رژیم غذایی غنی از چربی اشباع، كلسترول خون را بالا می‌برد.. LDL كلسترول بالا باعث افزایش خطر بیماری عروق كرونر قلب می‌شود. بسیاری از پنیرها، شیر كامل، و محصولات تهیه شده از آنها غنی از چربی اشباع هستند. برای نگه داشتن سطح كلسترول خون در حد طبیعی ،مقدار این مواد غذایی رامحدود كنید. به علاوه دریافت بالای چربیها باعث می‌شود بیشتر از نیازتان، كالری دریافت كنید و در نتیجه موجب چاقی شوند.

 نکات مهم در استفاده از گروه شیر و لبنیات:

· از شیر و لبنیات پاستوریزه شده کم‌چربی (5/1 درصد یا کمتر) استفاده کنید. زیرا حاوی چربی های اشباع کمتری نسبت به لبنیات پرچرب می باشد.

· در صورت دسترسی نداشتن به شیر پاستوریزه به شیر تازه مقداری آب اضافه کنید و آن را روی شعله ملایم بگذارید و هم بزنید تا جوش بیاید بعد از یک دقیقه شیر قابل استفاده است 

·    تا حد امکان از پنیرهای تهیه شده از شیر پاستوریزه استفاده کنید.

· پنیر تازه غیر پاستوریزه قابل اعتماد نیست، اگر مجبور به استفاده هستید حداقل 2 ماه آن را  در آب نمک نگهداری کنید و بعد از چند بار شستشو با آب سرد نمک اضافی آن را بگیرید و سپس مصرف کنید.

·    از مصرف بستنی هایی که به صورت ابز یا فله به فروش می رسد بپرهیزید.

·    مقدار قند بستنی بالاست . بنابراین توصیه می شود در مصرف ان زیاده روی نشود.

·    حتما قبل از مصرف هر نوع کشک مقداری آب به آن اضافه کنید و حداقل 5 تا 10 دقیقه در حال به هم زدن بجوشانید.

·    به دلیل بالا بودن میزان نمک استفاده شده در تهیه کشک توصیه می شود که از انواع کم نمک استفاده کنید. 





نوع مطلب : مختلف، مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:48 ق.ظ
I like the valuable information you provide in your articles.
I'll bookmark your blog and check again here regularly.
I am quite certain I will learn many new stuff right here!
Best of luck for the next!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر